0% Complete
صفحه اصلی
/
اولین کنفرانس ملی معماری فردا - شهر آینده: چالش ها و راه کنش های عصر هوشمند سازی
نمود مفاهیم شیعی در پیدایش نقوش تزئینی مساجد صفویه و قاجاریه (بررسی تطبیقی مسجد امام اصفهان و مسجد امام بروجرد)
نویسندگان :
گیسو ماهوتی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی)
کلمات کلیدی :
مذهب شیعه،مسجد امام اصفهان،مسجد امام بروجرد،نقوش تزئینی
چکیده :
مذهب تشیع، در پی جریان تاریخی سقیفه و شکل گیری خلافت با تأکید بر حقانیت و پیروی از امام علی(ع) و اهل بیت ایشان شکل گرفت و منادی رهبری نهضت عدالت خواهانه ای شد که در مقابل خلافت رسمی و اشرافیت عربی از خود واکنش نشان داد. در این پژوهش، سعی شده تا با مقایسه معماری دوره صفویه و یک دوره بعد از آن (قاجاریه)، به بررسی اصول، مبانی و الگوهای قدیم معماری ایران و نوآوری هایی پرداخته شود که از نظر فضا در این دوران به وجود آمده است؛ هرچند به نظر می-رسد، معماری دوره قاجار، قوت لازم خلق یک معماری جدید را نداشته است. از این رو در این پژوهش، دو شاهکار هنر و معماری اسلامی و شیعی این سرزمین، یعنی مسجد امام خمینی اصفهان و مسجد امام بروجرد، با بازشناخت اصول قدسی حاکم بر طراحی مساجد شیعی بررسی تطبیقی شده است. بر اساس نتایج تحقیق، می توان تفاوت و به نوعی تکامل دوران صفویه تا قاجاریه را در عواملی چون طرح، نقوش و تزئینات به کار رفته در کتیبه ها، رنگ های استفاده شده در تزیینات و مناره ها جست و جو کرد.
لیست مقالات
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 34.5.2