0% Complete
صفحه اصلی
/
همایش ملی پژوهش های نوپدید در حسابداری، مالی، مدیریت و اقتصاد با رویکرد توسعه اکوسیستم نوآوری
شرکتهای نوآور دانش بنیان و رهبری دیجیتال منابع انسانی
نویسندگان :
امیدرضا محمودی نیلو (دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب) , محمد حسین چراغعلی (دانشاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب) , فریبا صلاحی (دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب) , سید صدیقه جلال پور (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب)
کلمات کلیدی :
شرکتهای نوآور و دانش بنیان،عصر نوآوری و دیجیتال،رهبری دیجیتال،شرکتهای دانش بنیان،مدیریت منابع انسانی،تحول دیجیتال
چکیده :
هدف از این مقاله بررسی و شناخت اقتضاعات استفاده از رهبری دیجیتال به سبب تحولات عصر دیجتال، و بهره گیری از آن در شرکتهای نوآور و دانش بنیان و بررسی گزارشات و مقالات و ترویج استفاده از این الگو برای مدیران ارشد شرکتها و سازمانها، برای استفاده از این الگوست. ﺑﺪون ﺗﺮدﯾﺪ ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﻋﺼﺮ دﯾﺠﯿﺘﺎل اﺳﺖ و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎي ﻓﺮدي و ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﻫﻤﮕﺎﻣﯽ ﺑﺎ ﺗﺤﻮﻻت دﯾﺠﯿﺘﺎل ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. اﺑﺰار راﻫﺒﺮدي ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ در اﯾﻦ ﻋﺮﺻﻪ رﻫﺒﺮي دﯾﺠﯿﺘﺎل اﺳﺖ (آناک و دراما 2020). ادبیات رهبری به طور فزاینده ای از قدرت رهبری دیجیتال در ارتقای نوآوری شرکتی حمایت می کند.(وانگ و همکاران 2022).. تحولات دیجیتال سازمان ها را به شکلی بی سابقه تغییر داده است. حوزه پر رونق رهبری دیجیتال به سرعت در حال گسترش است . (تایگره و همکاران 2023) مدیران و رهبران امروز، با مدلهایی از کسب و کار سرو کار دارند که متاثر از این تحولات دیجیتال است. آنها همچنین عهده دار سرمایه و منابع انسانی هستند که با نسل های ماقبل خود تفاوتهای بسیاری دارند و نسل هزاره و شهروندان این دورهی دیجیتال هستند. ورود کارشناسان، کارمندان با مهارتهای دیجیتال و تسلط به آن، از بین رفتن مرزهای کاری، تغییر هویت سازمان موجب شده، تا سخن از رهبری دیجیتال به میان آید(پتری2018: 218-209 ). اﻧﻘﻼب دﯾﺠﯿﺘﺎل از ﻃﺮﯾﻖ ﯾﮏ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ در ﺣﺎل ﺷﮑﻞ دادن ﺑﻪ آﯾﻨﺪه ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در ﻣﺴﯿﺮ اﯾﻦ ﺗﺤﻮل، رﻫﺒﺮي ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻘﺸﯽ اﺳﺎﺳﯽ دارد ﺑﻪ ﻃﻮرﯾﮑﻪ اداﻣﻪ ﺣﯿﺎت ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺴﺘﻠﺰم اﻧﺠﺎم اﻗﺪاﻣﺎﺗﯽ ﺟﺪي و ﮔﺬر از ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎي ﺳﻨﺘﯽ در ﮐﻨﺎر ﺗﻐﯿﯿﺮ ﭘﺎراداﯾﻢﻫﺎي رﻫﺒﺮي در ﻋﺮﺻﻪ دﯾﺠﯿﺘﺎل و عصر نوآوری اﺳﺖ (رﺣﻤﺘﯽ و ﻫﻤﮑﺎران، 1397). لذا این عصر، وجود رهبرانی که با درک صحیح شرایط حاکم اقدام به راهبری سازمان در این بازار پرتلاطم کنند، را مطالبه میکند. رهبری دیجیتال در شرکتهای دانش بنیان نوآور، به سبب وجود نیروهای دانشی، پیچیده تر بود و ملاحضات دقیقتر و ظریفتری دارد که در این مقاله سعی در پرداخت و تببین آن مطابق گزارشات، مقالات مختلف خارجی و برخی رسالهها و کتب داخلی داریم. در پایان نیز، سعی شده مطابق این بررسی و وتحلیل نسبت به ارائه چند توصیه برای شرکتهای دانش بنیان فعال در ایران، تلاش و اقدام شود. روش اجرای این پژوهش کاربردی توصیفی، پیمایشی بر اساس مقالات شناسایی شده در خصوص موضوع مورد بررسی مقاله، پایان نامه ها، پروژهها و گزارشات موسسات مرتبط با موضوع رهبری دیجتال است. برای تحقق این امر با تجزیه و تحلیل 14 مقاله، 76 رساله و 7 گزارش از موسسات معتبر، در مورد شرکتهای دانش بنیان و رهبری دیجبتال در شرکتهای دانش بنیان، چالشها و الزام اجرای آن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. پس از تحلیل محتوایی این مقالات به الزمان ترویج این مفهوم (الزام و تببین بکارگیری رهبری دیجتال در شرکتهای دانش بنیان) پرداخته خواهد شد.
لیست مقالات
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 34.5.2