0% Complete
صفحه اصلی
/
همایش ملی پژوهش های نوپدید در حسابداری، مالی، مدیریت و اقتصاد با رویکرد توسعه اکوسیستم نوآوری
تاثیر ارتباطات سیاسی بر رابطه بین استراتژی تجاری و مالیات تهاجمی
نویسندگان :
وحید تقی زاده خانقاه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز)
کلمات کلیدی :
تهاجم مالیاتی،استراتژی کسب و کار،ارتباطات سیاسی،فعالیتهای نوآورانه
چکیده :
هدف این مطالعه بررسی تاثیر ارتباطات سیاسی بر ارتباط بین استراتژی تجاری شرکت و تهاجم مالیاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای این منظور، تعداد 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1394 تا 1401 انتخاب گردید. برای سنجش ارتباطات سیاسی از مدل فاسیو (2006) و جهت اندازهگیری تهاجم مالیاتی از نرخ موثر مالیاتی نقدی استفاده شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از رویکرد دادههای ترکیبی به روش پانل دیتا استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که شرکتهایی که استراتژی کسبوکار نوآورانه را اتخاذ میکنند، در زمینه مالیات تهاجمیتر عمل میکنند. با این وجود، شرکتهای نوآور که دارای ارتباطات سیاسی گستردهای هستند در مقایسه با شرکتهایی که ارتباطات سیاسی ندارند، در زمینه مالیات کمتر تهاجمی عمل میکنند. این مطالعه به درک رفتارهای مالیاتی شرکتها در یک محیط اقتصادی ایران کمک میکند. این نشان میدهد که هزینههای مرتبط با ارتباطات سیاسی، مانند فرصتهای پسانداز مالیاتی از دست رفته، وجود دارد که در ادبیات قبلی مطالعه نشده است.
لیست مقالات
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 34.5.2