0% Complete
صفحه اصلی
/
همایش ملی پژوهش های نوپدید در حسابداری، مالی، مدیریت و اقتصاد با رویکرد توسعه اکوسیستم نوآوری
بررسی اجمالی جایگاه هوش مصنوعی در آینده آموزش دانشگاهی ؛ جمهوری اسلامی ایران
نویسندگان :
محمد زندیه (دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب)
کلمات کلیدی :
آموزش،آموزش دانشگاهی،هوش مصنوعی،تحول دیجیتال،آینده پژوهی
چکیده :
هوش مصـنوعی ذیل پاردایم انقلاب صـنعتی چهارم به یکی از روندهاي سـرنوشـتسـاز جوامع تبدیل شـده اســت. روش و شــیوه آموزش دانشــگاهی، به عنوان یکی از مهمترین برســاختهاي اجتماعی، همواره از پیشـرفت فناوري تأثیرپذیر بوده اسـت. هوش مصـنوعی در مقایسـه با سـایر فناوريها با سـرعت، عمق و گسـتره وسـیعتري آموزش دانشـگاهی را متحول سـاخته اسـت. پرسـش اصـلی این اسـت که گسـترش هوش مصـنوعی در ایران چه تأثیري بر آینده آموزش دانشـگاهی خواهد داشـت؟ در این مطالعه براي پاسـخگوییبه این پرسـش به چند پرسـش دیگر پاسـخ داده شـده اسـت، از جمله روندهاي جهانی هوش مصـنوعی در آموزش دانشـگاهی چیسـت؟ دیدگاه دانشـگاهیان ایرانی درباره نفوذ هوش مصـنوعی در آموزش دانشـگاهی چیس ت؟ عدم قطعیت هاي کلیدي ناشی از نفوذ هوش مصنوعی در آموزش دانشگاهی ایران چیست؟ سـناریوهاي پیش روي آموزش دانشـگاهی ایران در سـایه هوش مصـنوعی چیست؟ براي پاسخگویی به این پرســشها از روشهاي تحلیل روند، پانل خبرگان، ذهن انگیزي، تحلیل ســاختاري-تفســیري و ســناریو اسـتفاده شـد. یافته هاي پژوهش نشـان داد که در کشـور ایران اجماع ملی درباره AI شـکل نگرفته و به تبع آن برنامهریزي براي تجهیز زیرسـاخت قانونی، نرمافزاري و سـختافزاري حاصـل نشـده اسـت، فرهنگ دادهمداري و تصــمیمگیري مبتنی بر داده باید بهبود یابد و نظام آموزشــی با تکیه بر پیشــرفتهاي AI بازنگري و کارکردها و اثربخشی AI در آموزش دانشگاهی فهمیده شود.
لیست مقالات
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 34.5.2