0% Complete
صفحه اصلی
/
اولین کنفرانس ملی معماری فردا - شهر آینده: چالش ها و راه کنش های عصر هوشمند سازی
تبیین مولفههای مؤثر بر طراحی مدرسه با رویکرد تعاملی بین انسان و محیط
نویسندگان :
سیامک خواجه تاش (دانشگاه ازاد اسلامی تهران جنوب) , مریم نوری (دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب)
کلمات کلیدی :
روانشناسی محیط،طراحی،انسان،مدرسه،محیط،تعامل
چکیده :
طراحی یک مدرسه ابتدایی برای پسران با رویکرد روانشناسی محیطی که بر نگرش تعاملی بین انسان و محیط تأکید دارد، این رویکرد رابطه متقابل بین افراد و محیط آنها را که هر دو بر یکدیگر تأثیر میگذارند؛ ازاینرو پرسش اصلی این پژوهش این است که دارای چه سویههایی است؟ این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و شیوه پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی و روش تجزیهوتحلیل دادهها، از نوع کیفی و کمی است. روش انتخاب نمونه در این پژوهش، هدفمند و غیرتصادفی است. حجم نمونه ۳۰ نفر کودک ۷ تا ۱۲ سال پسر ساکن در شهر تهران مشغول به تحصیل هستند. در طول فرایند پژوهش، به کودکان یک برگه پرسشنامه چاپی دارای گویههای مرسوم در روانشناسی محیطی داده شد. این گویهها شامل عوامل مؤثر رنگ، نور، صدا، مصالح، فضای سبز، دما، تهویه بودند. سپس دادهها بهصورت کدگذاری باز و کدگذاری محوری، انتزاعیسازی شد. نتایج پژوهش حاکی از این است که کلیه مولفههای مورد بررسی تأثیر بسزایی در تعامل بین دانشآموزان و طراحی محیط آموزشی دارد که هریک در جایگاه خود دارای اهمیت و تأثیرگذاری بر روی روند زیست دانشآموزان در محیط آموزشی، طراوت و شادابی و یادگیری آنان دارد.
لیست مقالات
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 34.5.2