0% Complete
صفحه اصلی
/
اولین کنفرانس ملی معماری فردا - شهر آینده: چالش ها و راه کنش های عصر هوشمند سازی
بررسی مولفه های موثر بر پرورش استعدادهای درخشان با رویکرد ارتقا هوش هیجانی در معماری فضای آموزشی
نویسندگان :
مسعود جعفری (دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی) , رضا محبی (دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی)
کلمات کلیدی :
استعداد،هوش هیجانی،فضای آموزشی
چکیده :
هوش هیجانی در زندگی و سرنوشت افراد تیزهوش بسیار تاثیر گذار است. از آنجایی که افراد تیزهوش دارای هوش شناختی بالا هستند باید تلاش کرد تا هوش هیجانی که منجر به ارتقا استعدادهای نهفته آنها می شود را نیز بالا برد، این استعداد در افراد تیزهوش مانند افراد دیگر دارای شدت و ضعف است. از طرفی دیگر چون در دوره ای قرار گرفته اند که انگیزه، شور و هیجان در حد بالایی قرار دارد در این مسیر برای رشد و شکوفا کردن هوش هیجانی که منجر به استعداد درخشان می شود در محیط بسیار حائز اهمیت است. بدین ترتیب می توان گفت محیط یک روش غیر مستقیم است که آموزش در آن نقش ندارد و نوجوان را با استعداد و با هوش هیجانی بالا پرورش می دهد. ادبیات موضوعی پژوهش حاکی از آن است که فضای کالبدی محیط آموزشی در استعدادهای درخشان و رشد هیجانی نقش مهمی دارد. تحقیق حاضر توسعه ای و روش تحقیق توصیفی و استنباطی می باشد و هدف اصلی آن توصیف مولفه محیطی است در این پژوهش پس از انتخاب نمونه موردی که دانش آموزان تیزهوش در دوره متوسطه بودند داده ها به وسیله پرسشنامه جمع آوری و به روش آماری استنباطی فرضیه ها مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه اصول طراحی یک فضای آموزشی برای نوجوانان با استعداد باید به گونه ای باشد که از طریق عوامل محیطی (انعطاف پذیر و عناصر طبیعی) بر روی عناصر فردی تاثیر گذاشته و باعث ارتقا استعدادهای پنهان و در نتیجه هوش هیجانی نوجوان می شود.
لیست مقالات
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 34.5.2