0% Complete
صفحه اصلی
/
اولین کنفرانس ملی معماری فردا - شهر آینده: چالش ها و راه کنش های عصر هوشمند سازی
ارزیابی پایداری اجتماعی مکان در دانشکده هنرومعماری بر اساس مدل مفهومی جانلنگ مورد پژوهی: دانشکده فنیوحرفهای دختران تهران "شریعتی" و "ولیعصر"
نویسندگان :
منصوره فرخی (دانشگاه علوم و تحقیقات) , راضیه لبیب زاده (دانشگاه علوم و تحقیقات) , حسین ذبیحی (دانشگاه علوم و تحقیقات)
کلمات کلیدی :
پایداری اجتماعی مکان،دانشکده معماری
چکیده :
چکیده: بیان مساله: کیفیت فضایی در پردیس دانشگاهی معماری با توجه با دیدگاه و نگرش هنرجویان معماری نسبت به محیط پیرامون میتواند پایداری اجتماعی مکان را ارتقا داده، ضمن افزایش رضایتمندی از فضا، دانش پژوهان را به حضور بیشتر در آن ترغیب نماید. به دلیل اهمیت موضوع پایداری اجتماعی در دانشکدههای معماری و فقدان پژوهشهای گسترده در این زمینه، پژوهش حاضر ضمن تبیین شاخصهای پایداری اجتماعی مکان و تشریح رویکرد جان لنگ نسبت به فضاهای مصنوع، دو دانشکده منتخب معماری از زیرمجموعه دانشکدههای فنیوحرفهای کشور را مورد ارزیابی قرار میدهد. مطالعه حاضر، ضمن ارزیابی کیفیت و ساختار وزنی مولفههای پایداری در فضاهای مربوط به دو دانشکده، به قیاس شاخصهای مربوطه در دو فضای کالبدی مذکور میپردازد. سوال پژوهش: بررسی مباحث ذیل، سوالات این پژوهش را شامل میگردد: -مولفههای پایداری اجتماعی مکان در فضاهای دانشکده معماری بر اساس مدل مفهومی جان لنگ در فضاهای مصنوع کدامند؟ -کیفیت مولفههای پایداری اجتماعی مکان در فضای کالبدی دو جامعه هدف با رویکرد قیاسی، بر مبنای رضایتمندی دانش پژوهان چگونه است؟ هدف پژوهش: پژوهش حاضر اهداف زیر را دنبال میکند: -تبیین مولفههای پایداری اجتماعی مکان در فضاهای دانشکده معماری بر اساس مدل مفهومی جان لنگ در فضاهای مصنوع -ارزیابی کیفیت مولفه های پایداری اجتماعی مکان در فضای کالبدی دو جامعه هدف با رویکرد قیاسی، بر مبنای رضایتمندی دانشپژوهان رشته معماری روش پژوهش: پژوهش حاضر، به روش ترکیبی کمی-کیفی بر مبنای مطالعات کتابخانهای و اسنادی، و مطالعات میدانی(مصاحبه و پرسشنامه) در قالب یک تحقیق توسعه ای-کاربردی به تبیین مولفههای پایداری اجتماعی مکان در فضای آموزش معماری بر مبنای مدل جان لنگ می پردازد و دو جامعه هدف را بر مبنای این شاخص ها و با کمک مدل های آماری مورد ارزیابی و قیاس قرار میدهد. نتیجهگیری: یافته ها و تحلیل دادههای به دست آمده از تحلیل و گسترش مدل جان لنگ نشان میدهد عوامل پایداری اجتماعی مکان همچون استانداردهای طراحی، خوانایی فضا، ایمنی و امنیت، تناسب فضایی و عملکردی، انعطاف پذیری فضاها و .... سبب افزایش رضایتمندی دانش پژوهانه و به تبع آن افزایش تمایل آنها به حضور در فضا و حفظ آن میانجامد. همچنین مطالعات میدانی بیانگر آن است که دانشکده معماری شریعتی از دیدگاه دانشجویان رشته معماری در زمینه مولفه های زیرمجموعه نیازهای فیزیولوژیکی، عزت نفس، تحقق خویشتن و زیبایی شناسی نسبت به دانشکده معماری ولیعصر شرایط مناسبتری دارد.
لیست مقالات
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 34.5.2