0% Complete
صفحه اصلی
/
اولین کنفرانس ملی معماری فردا - شهر آینده: چالش ها و راه کنش های عصر هوشمند سازی
ارزیابی عوامل موثر بر درمان کودکان اوتیسمی در طراحی مراکز آموزشی
نویسندگان :
نگین قزلباش (دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب) , منصوره رضاسلطانی (دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب)
کلمات کلیدی :
کودکان،اوتیسم،تعاملات اجتماعی،فضای آموزشی،معماری پایدار
چکیده :
هدف معماری، طراحی فضاهایی به منظور رفع نیاز کاربران و ارتقاء رشد و تعالی آنهاست. این هدف، برای کاربرانی با شرایط خاص مهمتر میباشد. فضاها باید علاوه بر توجه به ظرفیت و شرایط بیمار، زمینهی رشد فکری و اجتماعی و بهبود نسبی آنها را نیز فراهم کند. اوتیسم یکی از شایع ترین اختلالات رشد عصبی میباشد،که میتوان آن را با ضعف در مهارتهای ارتباطی و اجتماعی و انجام رفتارهای کلیشهایی و تکراری توصیف کرد. مشکلات مهم این کودکان شامل رفتارهای غیرکلامی، اجتناب از برقراری تماس چشمی با دیگران میباشد. در محیطهای آموزشی میتوان اقدامات درمانی و مددکارانه برای ارتقاء تعاملات اجتماعی برای این کودکان انجام داد. لذا، حساسیت در طراحی محیطهای آموزشی برای این کودکان، ضرورت پرداختن به این تحقیق را روشن می سازد. این مقاله سعی دارد تا با بررسی و مطالعه تحقیقات انجام شده در این حوزه، عواملی که می توانند منجر به بهبود وضعیت این کودکان شوند را تحلیل و دسته بندی نماید. نتایج بدست آمده در کشف عوامل موثر در ارتقاء تعامل اجتماعی و بهبود این کودکان حاکی از این است که ایجاد فضاهای آموزشی انعطافپذیر با درنظر گرفتن مولفههای آن در طراحی مجموعه میتواند روند درمان این کودکان را تسریع بخشد.
لیست مقالات
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 34.5.2