0% Complete
صفحه اصلی
/
اولین کنفرانس ملی معماری فردا - شهر آینده: چالش ها و راه کنش های عصر هوشمند سازی
یک مطالعه تجربی در مورد تأثیر کلاس هوشمند بر بهبود عملکرد هنرجویان هنرستان در آموزش طراحی معماری
نویسندگان :
زینب مقدس (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات) , آزاده شاهچراغی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات) , حسین ذبیحی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات)
کلمات کلیدی :
طراحی معماری،فنآوری اطلاعات،محیط یادگیری هوشمند،تدریس هوشمند،هنرجویان هنرستان
چکیده :
روند آموزش معماری همواره تحتتأثیر پیشرفتهای دانش فنی و فنآوری اطلاعات بوده است. این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی استفاده از راهبردهای کلاس هوشمند در توسعه مهارتهای هنرجویان معماری بهویژه در آموزش طراحی انجام شده است. این تحقیق در دو هنرستان که رشته معماری در آنها تدریس میشود، اعمال شد. نمونه پژوهش شامل 36 هنرجو بود که به طور هدفمند از جامعه پژوهش انتخاب شدند. رویکرد مورداستفاده، رویکرد توصیفی و تحلیلی بر اساس پرسشنامه محقق ساخته است که جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. تجزیه وتحلیل اطلاعات بهدستآمده در این پژوهش با استفاده از آمار استنباطی (آزمون t همبسته) انجام شد. نتایج حاکی از آن است که بهرهگیری از راهبردهای کلاس هوشمند موجب افزایش تعامل هنرجویان، درک بهتر مفاهیم معماری، بهبود مهارتهای حل مسئله و ارتباط مؤثر ایدههای طراحی میگردد. همچنین این راهبردها باعث افزایش لذت دانشآموزان از یادگیری موضوعات مختلف از طریق چندین روش تدریس از جمله یادگیری خودراهبر میشود. چارچوب کلی پیشنهادی میتواند راهنمای مدرسین آموزش دروس فنی از هر نوعی باشد.
لیست مقالات
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 34.5.2