0% Complete
صفحه اصلی
/
اولین کنفرانس ملی معماری فردا - شهر آینده: چالش ها و راه کنش های عصر هوشمند سازی
مطالعۀ تطبیقی مناظرحسی در بازارهای تاریخی ایران
نویسندگان :
فاطمه سادات غیبی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران) , آزاده شاهچراغی (دانشیار گروه معماری، دانشکدۀ عمران، معماری و هنر، واحد علوموتحقیقات تهران، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.) , علیرضا بندرآباد (دانشیار گروه شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، واحد تهرانمرکز، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران)
کلمات کلیدی :
بازارهای تاریخی ایران،مناظرحسی،طراحی،تجربۀ زیستِ افراد،معماری
چکیده :
بازارهای تاریخی ایران بهعنوان مظاهر فرهنگی و تاریخی کلان، جذب گردشگران و علاقمندان به تاریخ و هنر شهرها را بهخود جلب کردهاند. در دهههای اخیر، مطالعه در زمینۀ ادراک، بهعنوان یک ابزار برای تحلیل تأثیر طراحی فضاهای عمومی بر تجربۀ زیستِ افراد، به اهمیت زیادی دستیافته است. بهطورخاص، این پژوهش بهبررسی عناصر مناظرحسی در بازارهای تاریخی ایران میپردازد و اقدام به واکاوی و مقایسۀ این عناصر با سایر عوامل مرتبط ارج مینهد. مسئلهای که در تحقیق حاضر مورد ارزیابی قرار گرفته است میتواند به تبیین نحوۀ تأثیرگذاری اجزای مناظرحسی بر تجربۀ مخاطبان در بازارها، تفاوتها و تشابههای این تأثیرات در بازارهای مختلف، و نیز ارتباط این عوامل با عناصر طراحی، حفظ و توسعۀ همبستگی در گسترش بازارهای تاریخی اشاره داشته باشد. روشتحقیق بهشیوۀ توصیفی-تحلیلی انتخاب شده است. این رویکرد، در گردآوری اطلاعات و تحلیل دادهها با واکاوی دقیق و بهرهگیری از منابع کتابخانهای و مستندات مکتوب بهرهجسته، موردنظر میباشد. درنتیجه، توسعۀ این زمینه از مطالعات میتواند به مخاطبان فرصتهای گستردهتری ازجمله؛ معماران، مسئولان شهری، محققان فرهنگی، طراحان شهری و بسیاری موارد دیگر، مساعدت سازد تا با بهینهسازی مناظرحسی در بازارهای تاریخی ایران، تجربۀ خارقالعاده از معماری آن فضاها و فراگیری برای بازدیدکنندگان فراهم بهعمل آورد.
لیست مقالات
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 34.5.2