0% Complete
صفحه اصلی
/
اولین کنفرانس ملی معماری فردا - شهر آینده: چالش ها و راه کنش های عصر هوشمند سازی
بررسی قفسه های نوری جهت کیفیت بخشی نور روز در کلاس های درس
نویسندگان :
مهدی میرزا گل تبار روشن (دانشگاه آزاد واحد ساری) , هاجر حبیبی پور (دانشگاه آزاد واحد ساری)
کلمات کلیدی :
قفسه نور،نور روز،کلاس درس،خیرگی نور،یکنواختی نور
چکیده :
امروزه با توجه به نیاز فراوان به انرژی مخصوصا در مصارف آموزشی، موضوع بهره وری از نور روز در طراحی فضاهای آموزشی اهمیت زیادی پیدا کرده است. قفسه های نور در مطالعات مختلفی به عنوان یکی از راه حل های مناسب جهت کنترل نور روز در فضاهای آموزشی مورد بحث قرار گرفته است. از مزیت های آن این که به راحتی قابل تغییر و طیف گسترده ای از راه حل های طراحی را پیش روی طراح قرار می دهد. همچنین می تواند با ایجاد سایه اندازی نور را سمت سقف هدایت و باعث روشنایی در فضاهای عمیق کند و یکنواختی نور روز در فضا را بهبود بخشد. نور روز یکی از مولفه ها ی ضروری در فضای کلاس درس است و عملکردآن جهت بهبود آموزش و بهره وری دانش آموزان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. تحقیق حاضر به بررسی تناسبات بهینه و پیکربندی قفسه های نور کاربردی جهت بهبود نور طبیعی در کلاس درس می پردازد. مقاله ی حاضر از نوع مروری بوده و هدف آن ارائه ی نتایج اصلی پژوهش ها در زمینه ی قفسه های نور به عنوان سیستم های روشنایی روز در کلاس های درس و در نهایت تجزیه و تحلیل نتایج جهت ایجاد مبنایی مشترک برای برخی از قوانین طراحی کارامد و کاربردی.
لیست مقالات
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 34.5.2