0% Complete
صفحه اصلی
/
همایش ملی پژوهش های نوپدید در حسابداری، مالی، مدیریت و اقتصاد با رویکرد توسعه اکوسیستم نوآوری
بررسی تاثیر هوش هیجانی بر مشکلات استفاده از رسانه های اجتماعی با نقش میانجی استرس درک شده و علائم افسردگی)مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه پیام نور یزد(
نویسندگان :
مصطفی طاهری (دانشگاه پیام نور) , سپیده علی پناه مقدم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه)
کلمات کلیدی :
استرس درک شده،هوش هیجانی،مشکلات استفاده از رسانه های اجتماعی،علائم افسردگی
چکیده :
هدف از انجام اين پژوهش، بررسی تاثیر هوش هیجانی بر مشکلات استفاده از رسانه های اجتماعی با نقش میانجی استرس درک شده و علائم افسردگی)مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه پیام نور یزد( می باشد. روش تحقیق بر اساس هدف از نوع کاربردی و از جهت ماهیت توصیفی- علی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه پیام نور یزد، به تعداد 380 نفر می باشد. حجم نمونه به استناد جدول مورگان برابر با 191 نفر برآورد و به روش تصادفی ساده مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد شامل 35 سؤال بود که روایی پرسشنامه توسط استاد راهنما و کارشناسان مدیریت و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای همه شرایط بیشتر از 0. 7 تأیید شد. در این پژوهش بر اساس ادبیات و مدل مفهومی 6 فرضیه ارائه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (با استفاده از نرم افزار SPSS) و آمار استنباطی (با استفاده از نرم افزار PLS) استفاده شد. یافته ها تمامی فرضیه ها و برازش مناسب مدل تحقیق را تایید می کند. نتایج نشان داد که نتایج ما یک ارتباط معناداری میان هوش هیجانی و استرس ادراک شده را نشان می دهد که در آن هوش هیجانی پایین تر با استرس ادراک شده بالاتر همراه است که این مسئله سبب افزایش علائم افسردگی شده و به طبع آن استفاده مشکل ساز از شبکه های اجتماعی، در کارکنان افزایش می یابد. بنابراین، برنامه های پیشگیری به منظور جلوگیری از استفاده مشکل ساز از شبکه های اجتماعی در کارکنان می تواند، آموزش بهبود هوش هیجانی، آموزش تکنیک های کاهش استرس، و تسکین و کاهش علائم افسردگی را مورد هدف قرار دهد.
لیست مقالات
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 34.5.2